Nem rólam szól ez a bejegyzés, de mégis néhány dolgot előzetesen megosztanék magamról. A középiskola óta foglalkoztat a turizmus-vendéglátás. Hosszú évekkel ezelőtt úgy döntöttem, hogy a turizmusnak szentelem a mindennapjaimat. Szállásközvetítéssel, szállásmarketinggel foglalkozom, több hazai és külföldi szálláshely részére segítettem marketing és sales munkálatokban. Már az idei évben is több előadást tartottam a témában (A mesterséges intelligencia és a robotika szerepe a marketingkommunikációban, Bloggerek a turizmusban, Direkt értékesítés a szálláspiacon, stb.)
A Napraforgó Turisztikai Civil Társaságot 2018-ban azzal a céllal hoztam létre, hogy díjmentesen segítsem a hazai szálláspiacot a marketing és sales területén (kiemelten a falusi turizmusban érintett vendégházakat és panziókat). Gyakran keresnek meg különböző kérdésekkel és minden alkalommal szívesen és természetesen ingyenesen segítek.
Résztvettem már TDM Országos találkozón, MICE napokon, turisztikai workshop-on és számos konferencián. Az Online Utazás Expo ötletgazdája vagyok ahol mivel fontosnak tartom a környezetvédelmet ezért megmutatjuk, hogy szórólapoktól, katalógusoktól mentes “kiállítás” is alkalmas arra, hogy népszerűsítse a hazai kínálatot, továbbá meggyőződésem, hogy a szálláspiacon a direkt foglalások száma növelhető anélkül, hogy a költségek növekednének, sőt, csökkenhetnek. Na de ennyit rólam. Az ok, amiért ezt a blogbejegyzést írom nem más, mint a szakmai érdektelenség.
Igen, leírom mégegyszer: a szakmai érdektelenség!
Ha a mai napon elküldöd 100 hazai szálláshely részére az ajánlatodat, amely garantáltan szükséges lenne az adott helyek számára, ráadásul díjmentes, akkor sem kapnál választ. Ha személyesen megkeresel szálláshelyet és bemutatod szolgáltatásodat, amely kimutathatóan költségcsökkentő és a minőség nem hogy romlana hanem emelkedik (a bevételekkel együtt), akkor is zárt ajtókat találsz. Szerveztem volna egy üzleti reggelit Siófokon, amelynek témája a direkt értékesítés növelése, valamint az Instagram szálláspiaci, üzletszerű használata. Az esemény díjmentes. A jelentkezők száma akiküldött ajánlatok után: 1, azaz egy fő, aki végül lemondta.
Létrehoztunk egy Facebook és Instagram profilt, amely hazai szálláshelyeket népszerűsít. Bemutatja a legjobb fotókkal és rövid leírással kíván kedvet csinálni ahhoz, hogy a vendég ellátogasson a szálláshely honlapjára és ajnlatot kérjen. Ez a szolgáltatás is díjmentes. Néhány szálloda bekövette az Insta profilt és kaptunk egy balatonfüredi szállodától olyan levelet, amelyben magyarázatot követel arra vonatkozóan, hogy ingyenesen miért népszerűsítjük. Erre válaszolva leírtuk a választ, majd ez alapján kérte a szálloda törlését. Azaz nincs szüksége arra, hogy posztoljunk róla. A következő lépés talán az lesz, hogy a vendéget is felszólítják, hogy ne jelentkezzenek be a szállodából???
Félreértés ne essék, nem sértődöttségből írom ezt a bejegyzést, hanem elgondolkodtatónak tartom a helyzetet. Szerencsére a vállalkozásaimat ez a probléma nem érinti. Ám felmerülnek bennem kérdések, vajon a megfelelő emberek ülnek-e azokban a pozíciókban, ahol döntéseket kell hozni marketing és sales területen? Megfelelően képzettek-e ezek a személyek? Delegálható-e rájuk az a feladat amit éppen végeznek? Talán csak azért utasítanak el mindent, hogy ne derüljön fény arra, hogy nem értenek ahhoz, amivel foglalkoznak? Remélem nem így van, hanem inkább csak teljes az érdektelenség a szakma iránt. Persze ez sem jó…..
A kép, amelyet a bejegyzéshez használtam egy malmöi szállodában készült, melyet én fotóztam az ott tartózkodásom során. Ezt csak azért írom le, mert előfordulhat, hogy hasonlít valamelyik hazai szállodára és úgy járok, mint a füredi hotel esetében. Felszólítanak, hogy töröljem……